Despre feedback


Feedback-ul este un instrument folosit permanent, indiferent de domeniu, atat in viata personala cat si in viata profesionala, fiind o reactie cu scopul mentinerii echilibrului. Atunci cand ne expunem parerea despre un anumit lucru, de cele mai multe ori spunem ca dam feedback.
ATENTIE ! Daca cineva isi prezinta parerea, spunandu-ne daca am facut bine sau nu, acesta nu este feedback.

Exemplu 1:
INTREBARE: Ce parere ai despre acest tricou?
RASPUNS GRESIT: Cred ca ai facut o alegere buna!

Teoretic avem feedback, in care interlocutorul isi spune parerea despre tricou. Numai ca el nu-si spune parerea despre tricou ci despre alegerea celui care l-a cumparat!

Exemplu 2:
INTREBARE: Cum ti s-a parut acest curs?
R1: Cred ca putea fi facut mai bine!
R2: Este un curs care se adreseaza avansatilor!
R3: O sa-l recomand si altor persoane!
R4: Mi se pare ca trainerul a facut o treaba excelenta!

Nici unul din cele patru raspunsuri de mai sus nu poate fi considerat feedback pentru ca feedback-ul are drept scop mentinerea unui anumit echilibru. Feedback insemna a oferi celorlalti un raspuns eficient pentru a comunica exact ceea ce ne deranjeaza, sau ce dorim sa faca ceilalti.
Acest lucru se face fara a leza cealalta persoana, ci, a-i face pe ceilalti sa inteleaga ca doar comportamentul ma deranjeaza sau imi place, nu persoana.

Ce nu este feedback-ul
1. Feedback-ul nu este un sfat! Aceasta este cea mai mare greseala care se face. Intr-adevar multor oameni le place sa dam sfaturi. Dar acest lucru nu reprezinta un feedback, pentru ca nu reprezinta o reactie. El este o teoretizare pe marginea unei situatii, si nu atinge scopul feedback-ului care este reglarea si echilibrul sistemului.

Exemplu 1:
INTREBARE: Ce parere ai despre aceasta carte?
RASPUNS GRESIT: Cred ca ar trebui sa o scrii din nou!
FEEDBACK: Mi s-a parut o carte incompleta, Nu am reusit sa o inteleg!

Exemplu 2:
INTREBARE: Cum ti se pare aceasta masina?
RASPUNS GRESIT: Cred ca ar trebui sa mai incerci si alte variante!
FEEDBACK: Raportul pret calitate nu mi se pare ca fiind unul bun. Nu mi se pare asa frumoasa!

Exemplu 3:
INTREBARE: Cum ti se pare acest demers?
RASPUNS GRESIT: Eu in locul tau nu as fi facut asa ceva!
FEEDBACK: Acest demers nu mi se pare interesant!

Raspunsurile de mai sus nu intra in sfera feedback-ului pentru ca ele sunt sfaturi si nimic mai mult. Feedback-ul nu insemna a ne spune indirect parerea despre ceva. Pentru a da feedback trebuie sa descriem ce am simtit noi despre lucrul respectiv sau despre actiunea respectiva. Daca vrem sa dam feedback trebuie sa avem capacitatea sa descriem parera pe care o avem despre acel lucru, ce simtim in legatura cu acel lucru si nu ce ar trebui sa faca persoana respectiva.
2. Feedback-ul nu este sondare psihologica. Aceasta e o alta greseala, cand facem pe expertii, nefiind nici momentul si nici cazul! Interlocutorul nu ne-a cerut sa-i descifram intentiile sau motivatia, ci vrea de la noi doar un feedback.

EXEMPLU 1
INTREBARE: Ce parere ai despre acest tablou?
RASPUNS GRESIT: Probabil autorul lui este destul de tanar!
FEEDBACK: Imi place acest tablou, ma binedispune!

EXEMPLU 2
INTREBARE: Cum ti se pare acest raport de evaluare?
RASPUNS GRESIT: cred ca ti-ai dat toata silinta sa iasa o treaba buna!
FEEDBACK: Mi se pare un raport complet si obiectiv!

Intr-adevar este greu sa rezistam acestor tentatii, de a cauta in spatele fenomenului, dar feedback insemna a avea o reactie in legatura cu fenomenul respectiv.
3. Feedback-ul nu este nici critica nici lauda! Critica si lauda sunt doua fenomene foarte des intalnite insa nu trebuie confundate cu feedback-ul.

EXEMPLU 1:
SCENARIU : Cineva trebuia sa predea un raport acum doua zile.
RASPUNS GRESIT: trebuia sa-mi aduci raportul tau acum doua zile!
FEEDBACK: Asteptam raportul tau acum doua zile.

EXEMPLU 2 :

SCENARIU : Cineva vorbeste pe un ton ridicat.
RASPUNS GRESIT: Esti un nesimtit, nu te intereseaza ce spun si ceilalti!
FEEDBACK: Atunci cand vorbesti pe un ton ridicat nu reusesc sa mai inteleg nimic.

Puterea feedback-ului vine din faptul ca el poate redresa, mentine o stare buna sau schimba un comportament. Feedback-ul permite celuilalt sa primeasca un raspuns vizavi de actiunea lui. Daca vrem intr-adevar ca o persoana sa stie care este parerea noastra in legatura cu un anumit lucru atunci vom descrie acea stare pe care am avut-o in momentul interactiunii cu lucrul respectiv!

Reclamele sunt facute pe principiul feedback-ului. Acestea sunt o actiune care vor sa declaseze in tine o pofta, o senzatie un sentiment. Asta inseamna ca feedback-ul trebuie sa fie descriptiv nu evaluativ!

A da un sfat, a face o sondare sau a critica un comportament nu este eficient. Acest lucru poate deveni eficient dar numai in cazuri foarte rare. Ele nu permit individul sa afle care este parerea noastra despre un anumit lucru. Finetea feedback-ului sta in a face diferenta dintre persoana si actiune. Adica, daca nu ne place masina cuiva, feedback nu insemna ca posesorul ei nu are gusturi bune, ci doar ca nu este pe gustul tau!
Un feedback dat, niciodata nu va putea fi contracarat, pentru ca nimeni nu poate sa ne spuna ca ne-a placut atunci cand nu ne-a placut. Cand descriem o stare de a noastra (suparare, regret, astepatare, incantare, enervare, etc) partenerul de discutie va avea o viziune exacta asupra a ceea ce simtim. Odata ce a primit acest raspuns este decizia lui ce face mai departe. Puteti hotari chiar impreuna ce ar fi de facut.
Feedback-ul este modalitatea de a ne exprima punctul nostru de vedere asupra unei situaţii sau comportament si are intentia de a oferi informatie utilă pentru continuarea, mentinerea sau modificarea comportamentului. Scopul feedback-ului este dezvoltarea.

Tipuri de feedback
Evaluativ: “prezentarea ta a fost bună”.
Descriptiv: “prezentarea ta a fost bună pentru că ai vorbit cursiv, ai avut suport vizual şi ai interacţionat cu noi”.
Prescriptiv: “prezentarea ta a fost bună. Mi-a plăcut suportul vizual, dar în locul tău aş fi interacţionat cu publicul mai mult”.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Psihologie și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spuneti opinia dumneavoastra

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s