Comunicarea asertivă


Asertivitatea este un stil de comunicare ce presupune abilitatea de a exprima sentimente, gânduri, credinţe şi opinii în mod deschis dar fără a încălca dreptul altor persoane. Comportamentul asertiv reprezintă echilibrul dintre comportamentul pasiv şi agresiv. Exista trei puncte de reper care ne ajuta sa comunicam asertiv :

1. Sa ascultam activ.

In functie de : situatie, sentimentele pe care le au fată de sine si fata de alti oameni, o  persoana asculta si raspunde diferit pentru ca fiecare persoana este unicat. Conditia pentru ascultarea  activa este ca : sa avem contact vizual cu persoana cu care discutam si să fim atenti la ea din punct de vedere non-verbal si anume : sa dam din cap in semn de acord / dezacord  si sa folosim afirmatiile : “aha” sau“îhî”). In cazul in care suntem atenti la mesajul pe care il transmite persoana cu care discutam, vom avea minim două avantaje si anume :

  • vom arata respect
  • ni se va raspunde cu respect

Asta inseamna ca vom  putea descoperi cuvinte cheie care ne vor ajuta sa începem o nouă conversatie.

Starea de spirit a celui cu care discuţi e foarte Importanta este si starea de spirit a persoanei cu care discutam. In conditiile in care acea persoana se simte bine atunci ea are mai multa energie pentru a ne asculta.

2. Sa observam.

Observarea ajută oamenii să fie în totalitate prezenţi în timpul comunicării şi să fie mai conştienţi. Să identificam, să recunoastem si sa observam emotiile noastre  precum si emotiile celorlalti oameni reprezinta o parte importantă a ceea ce înseamnă inteligenta emotionala. Dezvoltându-ne abilitatea de a observa emoţiile persoanei cu care conversam, putem decide daca continuam conversaţia sau ne retragem.

3. Utilizarea formulărilor la persoana intai

Daca folosim formulări la persoana intai transmitem responsabilitate faţă de :  propriile emotii, ganduri, păreri, idei, atitudini şi comportamente. Asta inseamna ca constientizam  diferenta dintre comportament si persoană. Atunci cand vom aduce o critică, vom critica comportamentul, nu persoana.

Un răspuns la „Comunicarea asertivă”

  1. […] corecta si ajusteaza strategiile daca este necesar.⦁ Colaboreaza si comunica: Implica-te si comunica cu persoanele relevante pentru a obtine sprijin si perspective utile.⦁ Adapteaza-te la schimbari: […]

Spuneti-va parerea la acest articol

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Blog la WordPress.com.